Verschil mag er zijn.
Bij ons staan de kernwoorden: betrokkenheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal.
Wij willen kinderen graag uitdagen en vinden het belangrijk dat kinderen met – en van elkaar leren in betekenisvolle situaties.
Wat is TOM?
TOM Onderwijs Anders is een integrale aanpak voor verandering en vernieuwing.
Het geeft invulling aan eigentijds onderwijs, met meer individuele aandacht voor leerlingen en een gemotiveerd en inspirerend onderwijsteam.
TOM reikt bouwstenen aan hoe daar te komen.
TOM is het wat en hoe ineen.
Het geeft richting aan, en ondersteuning voor eigentijds onderwijs, waarbij iedere school zelf de regisseur is van zijn eigen gewenste ontwikkeling.
Voorbeelden van Onderwijs anders:
– Uitgaan van verschillen (i.p.v. omgaan met verschillen
– Gebruik maken van verschillende intelligenties
– Groepsdoorbrekend werken
– Takenborden/ Taken brief/ Dag – en weektaken
– Werken in ateliers/ hoeken
– Doorlopende leerlijnen
– Compacten en verrijken van de leerstof (i.p.v. ‘extrawerk’) – Coöperatief leren en leren van elkaar
– Omgaan met en gebruik maken van de talenten van kinderen en leerkrachten